Verzorgende IG, Rosalina de Groot: “Het was voor mij verrassend hoeveel mogelijkheden er zijn. Er is bijvoorbeeld een robot die cliënten helpt met bewegen en hun dagstructuur ondersteunt. Of een smartwatch waarmee cliënten veilig en zelfstandig naar buiten kunnen. Mocht iemand vallen of verdwaald raken, dan stuurt het horloge een signaal naar een app, zodat ze snel gevonden worden. Ook hebben we een slimme weegschaal die automatisch het gewicht van de cliënt doorgeeft aan hun dossier of huisarts. Er zijn echt talloze innovaties die het dagelijks leven kunnen vergemakkelijken.”
Teruggeven van zelfredzaamheid is heel mooi
Het team is enthousiast over de voordelen die deze digitale innovaties bieden. Rosalina legt uit: “De inzet van digitale hulpmiddelen draait vooral om het vergroten van de zelfredzaamheid van cliënten. Dit is de toekomst van zorg, en wij als zorgverleners moeten mee in die ontwikkeling. Natuurlijk is dat niet altijd makkelijk; we willen instinctief voor onze cliënten zorgen. Maar het is belangrijk om te kijken naar wat cliënten zelf nog kunnen doen en wat ze nodig hebben om veilig thuis te blijven wonen. Deze hulpmiddelen helpen hen om meer regie over hun eigen leven te houden. Dat het ons als zorgverleners ook wat tijd bespaart, is natuurlijk mooi meegenomen.”
Meedenken over wat het beste bij de cliënt past
In het begin waren er nog veel vragen van mantelzorgers en familieleden, zoals "Moeten we deze producten zelf aanschaffen?" en "Is de installatie ingewikkeld?" Om deze vragen te beantwoorden, hebben Rosalina en haar collega Bernadette de rol van e-Health coördinatoren op zich genomen. Rosalina vertelt: “Het leuke aan deze rol is dat je actief meedenkt over welke hulpmiddelen het beste passen bij elke individuele cliënt. Zo kunnen zij langer zelfstandig thuis blijven wonen. We blijven continu op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en producten, en kunnen nu zelfs via ons systeem ONS digitaal aanvragen indienen. Deze worden direct in het cliëntdossier geregistreerd, wat ons weer tijd bespaart.”