'EHealth is een belangrijke aanvulling'

Miranda den Ouden is al 28 jaar wijkverpleegkundige, waarvan 2,5 jaar bij Santé Partners, maar ze vond het tijd voor een nieuwe uitdaging. Haar hart ligt nog altijd bij de zorg, dus zocht ze naar een nieuwe rol binnen de wijkverpleging. Na het volgen van een loopbaantraining wist ze het: ze wilde gaan werken met Virtuele thuiszorg (EHealth) hulpmiddelen.

Wat zijn EHealth Thuis hulpmiddelen en voor wie zijn deze hulpmiddelen bedoeld?

“EHealth Thuis is de overkoepelende term voor de Virtuele Thuiszorg hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen kunnen worden ingezet bij cliënten om ze zo lang en zelfstandig mogelijk thuis te laten wonen. Enkele voorbeelden zijn Freestyle Libre sensoren (automatisch meten van glucose), BBrain klok (tablet die helpt om overzicht te houden over het verloop van de dag) en een slimme weegschaal, die automatisch metingen door kan sturen naar het zorgdossier.”

"Ik vind het wel belangrijk om te vermelden dat de EHealth Thuis hulpmiddelen géén vervanging zijn van de zorg en ondersteuning die we bieden, maar ze zijn een belangrijke aanvulling. Ze bieden ons juist de ruimte om de nodige zorg te kunnen blijven bieden bij de complexere zorgvragen."

Waarom vind je het belangrijk om vaker EHealth hulpmiddelen in te zetten?

“Waarom ik dit belangrijk vind heeft eigenlijk twee kanten. We lopen als zorgorganisatie nu al tegen problemen aan door een tekort aan personeel, en dit gaat in de toekomst alleen maar verder oplopen. We moeten dus echt iets gaan bedenken om de toenemende hoeveelheid zorgvragen, en daardoor dus de stijgende werkdruk, aan te kunnen. Door de Virtuele Thuiszorg hulpmiddelen in te zetten, kunnen we ons veel meer gaan richten op het bieden van de nodige kwaliteitszorg voor complexe zorgvragen. EHealth Thuis heeft ons als zorgorganisatie veel te bieden, maar het belangrijkste voordeel is voor onze cliënten; de cliënten behouden door deze hulpmiddelen zelf de regie over hun leven. Er zijn veel minder bezoekjes nodig van onze medewerkers, waardoor cliënten meer tijd kunnen besteden aan de dingen die ze gelukkig maken of die voor hen belangrijk zijn.  Ook ondersteunt het de mantelzorgers. Bijvoorbeeld door de app Nettie Goedgeregeld. In deze app kunnen betrokkenen makkelijker de zorg rondom een cliënt regelen. Of neemt het angsten bij de mantelzorgers weg, doordat de cliënt bijvoorbeeld een zorghorloge met een alarm draagt.”

Zijn er al hulpmiddelen ingezet?

“Vanaf juni zijn er zes teams vol enthousiasme van start gegaan met de inzet van de EHealth hulpmiddelen. De eerste cliënten hebben hier dan ook al veel profijt van. In september gaan er weer nieuwe teams van start, dus we hopen dat de inzet van Virtuele Thuiszorg hulpmiddelen steeds verder gaat groeien!”

contact afbeelding
achtergrond floaty
“Wij helpen je graag verder!”
“Wij helpen je graag verder!”
Sluiten

Heb je vragen?
Neem dan contact op met één van onze experts

“Wij helpen je graag verder!”
contact persoon mobiel
contact persoon desktop