Wat versta je onder e-health?
“E-health draait om digitale en technologische oplossingen die ondersteuning bieden in het zorgproces. In de thuiszorg kun je bijvoorbeeld denken aan een slimme weegschaal of bloeddrukmeter die de metingen automatisch doorgeeft aan de behandelend arts. Vanuit MobileCare bieden we de totaaloplossing Virtuele Thuiszorg aan, ook voor cliënten van Santé Partners. Voor elke cliënt stellen we dan een pakket digitale hulpmiddelen op maat samen.”
Wat zijn de grootste voordelen?
“De wijkverpleging kampt met, personeelstekorten en hoge werkdruk. Met de inzet van e-health kunnen met hetzelfde aantal medewerkers meer mensen worden geholpen. Medewerkers kunnen zich bovendien richten op taken die minder standaard zijn, dus hun werk wordt leuker en afwisselender. Ook hoeven ze minder te rapporteren aan bijvoorbeeld de huisarts, omdat die alle relevante gegevens automatisch doorkrijgt.”
Kyaro: "De oplossingen zijn allemaal heel laagdrempelig"
En voor cliënten?
“Die profiteren nog het meest. Het grootste voordeel is, dat ze zelf de regie houden en niet afhankelijk zijn van het tijdstip waarop er een zorgmedewerker komt. Ook geeft het een gevoel van veiligheid. Veel mensen zijn bijvoorbeeld bang om te vallen in de badkamer, maar er zijn oplossingen om dat te detecteren. Ook voor naasten is het fijn. Iemand met beginnende dementie kan bijvoorbeeld een gps-horloge om krijgen. We stellen dan een bepaalde leefcirkel in. Komt diegene buiten de cirkel, dan wordt de familie automatisch gewaarschuwd.”
Voor wie is het geschikt?
“In principe voor iedereen, want de oplossingen zijn allemaal heel laagdrempelig. We hebben wel gemerkt dat het vooral goed aanslaat bij mensen die nog geen wijkverpleging hebben gehad. Voor hen is het namelijk een manier om langer zelfredzaam te blijven, zonder dat er meteen een zorgmedewerker over de vloer hoeft te komen.”
Wat vraagt het van medewerkers?
“Het is aan hen om te signaleren waar iemand baat bij kan hebben. Wij verzorgen trainingen om medewerkers hierin te ondersteunen. Bijvoorbeeld een training waarin we ze informeren over de diverse toepassingen die er zijn. Maar we kunnen ook samen de kaartenbak met cliënten doorlopen, om per cliënt te bekijken wat bij diegene past.”
Hoe zie je de toekomst van e-health?
“Technologie zal zorgmedewerkers nooit overbodig maken, want persoonlijke aandacht en monitoring blijven heel belangrijk. Maar e-health gaat wel een steeds grotere rol spelen. En dat is ook noodzakelijk, want alleen zo kunnen we in de toekomst voor iedereen goede zorg blijven bieden.”
Meer weten? Leer hier de ervaring van Santé Partners wijkverpleegkundige Miranda den Ouden over de inzet van digitale hulpmiddelen.