Het was fijn mijn zorgen met iemand te delen

Na zijn scheiding weet Johan niet waar hij moet beginnen met het aanpakken van zijn administratie. Als hij ook nog zijn baan verliest, raakt hij diep in de financiële problemen.

afbeelding Quote

“Ik had veel eerder aan de bel moeten trekken. Met hulp van maatschappelijk werk ben ik nu bijna uit de schulden. Ik heb weer grip op mijn leven en dat geeft rust en ruimte in mijn hoofd.”

Overleven

“Richting de buitenwereld deed ik alsof ik alles onder controle had”, vertelt Johan (44). “Maar in werkelijkheid zat ik diep in de financiële problemen. De brieven, aanmaningen en schulden stapelden zich alsmaar hoger op en dat gaf me veel stress. Ik wist niet meer hoe ik uit deze situatie moest komen en was alleen maar aan het overleven. Mijn vaste lasten kon ik op een gegeven moment helemaal niet meer betalen. Hoe langer dat duurde, hoe erger de stress werd en hoe minder ik me in staat voelde er nog iets aan te doen.”

Het overzicht kwijt

“De problemen zijn begonnen na mijn scheiding. Mijn ex was altijd degene die zich bezighield met de administratie en de financiën. Toen ik alleen kwam te staan, merkte ik dat ik daardoor totaal geen inzicht had in mijn geldzaken. Ik had ook geen idee waar ik moest beginnen. Bovenop de nasleep van de scheiding, gaf dit mij zoveel stress dat ik me niet goed meer kon richten op mijn werk. Uiteindelijk werd ik hierdoor zelfs ontslagen. Vervolgens wist ik ook niks van regelingen of uitkeringen waar ik recht op had, dus had ik drie tot vier maanden geen stabiel inkomen.”

Zelf oplossen

“Ik schaamde me ontzettend voor mijn situatie. Naar mijn omgeving speelde ik mooi weer. Mijn familie wist bijvoorbeeld wel dat ik ‘even’ zonder werk zat, maar ik zei dat ik het allemaal wel zou regelen. Dat ik de boel niet op een rijtje kreeg, voelde echt als mislukken. Ik vond dat ik mijn problemen zelf moest kunnen oplossen. Dus probeerde ik weer werk te vinden. Maar deze banen via het uitzendbureau waren vaak tijdelijk of seizoensgebonden en raakte ik steeds weer kwijt. Intussen bleef ik achter de feiten aanlopen en werden mijn achterstanden en schulden groter.”

Zelf oplossen

Een last minder

“Ik moest een enorme drempel over, maar uiteindelijk heb ik me aangemeld bij maatschappelijk werk. Had ik het maar eerder gedaan! In het eerste gesprek met Gerjan Klijn, de maatschappelijk werker van Santé, voelde ik mij al rustiger. Er viel iets van mijn schouders af. Ik wist dat ik nog een weg te gaan had, maar er was nu iemand die ervan af wist en met wie ik erover kon praten. Gerjan hielp me een overzicht te maken van mijn inkomsten, uitgaven en schulden.

Samen vroegen we een uitkering aan en hij wees me ook op toeslagen waar ik recht op had. Hiermee had ik eindelijk weer een stabiel inkomen. Mijn schulden waren groter dan ik dacht. We hebben samen gekeken of schuldhulpverlening nodig was, maar ik had het geluk dat ik met terugwerkende kracht nog recht had op een uitkering en dat ik ook nog huur- en zorgtoeslag van het vorige jaar kreeg. Hierdoor kon ik een groot gedeelte afbetalen. Voor de resterende schulden troffen we betalingsregelingen die ook haalbaar waren en die ik elke maand kon betalen.”

Op de goede weg

“De eerste maanden hield Gerjan steeds in de gaten of ik alles betaalde. Hij gaf me ook tips over hoe ik mijn financiën op orde kon houden en met vragen kon ik altijd bij hem terecht. Inmiddels gaat het al maanden goed. Eindelijk heb ik weer grip op mijn leven! Ik voel me rustig nu en heb weer ruimte in mijn hoofd voor andere dingen dan geldzorgen. Zo zit ik in een traject met een werkcoach om een goede baan te vinden. Ik ben heel blij dat Gerjan mij op weg heeft geholpen. Hij wist zoveel dingen die ik niet wist en gaf me goede adviezen voor de toekomst. In mijn eentje was het nooit gelukt. Ik weet nu dat als ik een vraag heb of vastloop, ik altijd bij het maatschappelijk werk terechtkan.”

contact afbeelding
achtergrond floaty
“Wij helpen je graag verder!”
“Wij helpen je graag verder!”
Sluiten

Heb je vragen?
Neem dan contact op met één van onze experts

“Wij helpen je graag verder!”
contact persoon mobiel
contact persoon desktop