“Lisa heeft haar plekje op school gevonden”, zegt haar moeder Rita.
Toen haar dochter Lisa vorige week voor de allereerste keer moest nablijven op school, was haar moeder Rita een beetje trots. “Hè hè eindelijk, dacht ik. Dat klinkt misschien gek, maar lange tijd liet Lisa zich helemaal niet horen in de klas. Ze kwam niet voor zichzelf op, was heel onzeker. Misschien omdat ze nog lang in haar broek plaste op school. Dat ruikt natuurlijk en daar werd ze mee gepest. Daarnaast lag ze flink achter met rekenen. Dat was slecht voor haar zelfvertrouwen. Ze nam ook nooit een klasgenootje mee naar huis om te spelen.”
Thuis durfde Lisa zich wel te laten horen, net als op hockey en paardrijden. Alleen op school liep het niet lekker. Toch wilde Rita haar dochter niet op een andere school plaatsen. “Ze is mijn derde kind en ik heb goede ervaringen met die school. Bovendien ging Lisa er niet met tegenzin naartoe.”
Meer zelfvertrouwen
“Lisa moet echt wat meer zelfvertrouwen krijgen”, zei haar juf. Ze stelde speltherapie voor, maar Rita wilde liever een oplossing waarbij Lisa in een groep zou zitten. “Bij speltherapie ben je als kind één op één met een therapeut. Dat kon Lisa het idee geven dat het allemaal aan haar lag, en volgens mij was dat niet zo.” De keus viel op een SOVA-training. Deze is bedoeld voor kinderen tussen 9 en 12 jaar die meer zelfvertrouwen willen en een beter contact met leeftijdsgenoten.
Thuis oefenen
Lisa kwam na de training elke keer enthousiast thuis, vertelt Rita. “Ze kreeg huiswerk mee. Ze oefende bijvoorbeeld met contact maken en voor jezelf opkomen. Op de training moest ze daarna uitleggen aan welke tips ze het meest had, en waarom. Omdat iedereen weleens voor de groep iets moest vertellen, voelde ze zich steeds zekerder worden. Ook kreeg ze complimenten van de begeleidsters van de groep, dat deed haar goed.”
Speelafspraakjes
Door het oefenen op de training werd het een gewoonte voor Lisa om op school te zeggen: ‘Stop, ik vind het niet leuk.’ Of: ‘Mag ik meespelen in de pauze?’ Al snel nadat de training was afgelopen, nam ze een klasgenootje mee naar huis om te spelen. Nu maakt ze regelmatig speelafspraakjes na school. Ook met rekenwerk is ze inmiddels bijna zo ver als de rest. Rita: “De juf zei laatst: ‘Het gaat prima met Lisa, ze is veel minder timide en durft zich te laten horen.’ Dankzij de SOVA-training heeft ze haar plekje op school gevonden.”