Onze werkwijze
De longverpleegkundige komt bij je thuis en geeft ondersteuning, advies en begeleiding over:
- Je ziektebeeld.
- Medicatie, de werking en het gebruik.
- Zuurstofgebruik en het vernevelen van medicatie.
- Gewicht en voeding.
- Stoppen met roken.
- Onzekerheid en emoties.
- Aangepast sporten en bewegen.
- Mantelzorg.
- Hoe te voorkomen dat je klachten verergeren.
- Allergieën (bijvoorbeeld huisstofmijtallergie).
- Het eventueel verbeteren van het woonklimaat in jouw huis. De longverpleegkundige geeft saneringsadvies en helpt, als dat nodig is, bij het regelen van aanpassingen in huis.
De longverpleegkundige werkt samen met de huisarts, longarts, kinderarts, consultatiebureauarts, GGDV, fysiotherapeut en diëtist. Naast huisbezoeken hebben de longverpleegkundigen regelmatig spreekuren in huisartsenpraktijken en op de longpoli van het ziekenhuis.
Veelgestelde Vragen
Zijn er kosten verbonden aan Gespecialiseerde Verpleging?
Gespecialiseerde Verpleging thuis kan op twee manieren vergoed worden. Dit is afhankelijk van je situatie. Namelijk of je, naast de Gespecialiseerde Verpleging, een indicatie hebt voor zorg vanuit de Wet langdurige Zorg (Wlz). Woon je in een WLZ-instelling van Santé Partners? Dan kun je Gespecialiseerde Verpleging bij ons aanvragen. Woon je in een Wlz-instelling (niet van Santé Partners) of heb je een volledig pakket thuis (vpt) en heb je een OAS of raamovereenkomst met de instelling? Dan kun je bij ons de Gespecialiseerde Verpleging aanvragen. Heb je een Persoons Gebonden Budget (PGB) of Modulair Pakket Thuis (MPT) dan kun je Gespecialiseerde Verpleging uit je reguliere budget/MPT financieren. Heb je te weinig budget ruimte? Dan is extra budget mogelijk. Heb je vragen, neem dan contact op met onze klantenservice via 0900 - 84 33. Zij kunnen je adviseren en op weg helpen.
Is er een doorverwijzing nodig naar Gespecialiseerde Verpleging?
Er is geen verwijzing nodig van een specialist/huisarts of andere zorgverlener. Je kunt direct contact met ons opnemen.
Zijn er wachttijden voor deze ondersteuning?
Meestal zijn er geen wachttijden voor deze ondersteuning. Neem voor actuele informatie contact op met de Klantenservice van Santé Partners via 0900 - 84 33.